Mar 11, 2012

Dapur Wawa

luahan rasa : Wan Amalyn at Sunday, March 11, 2012
Penulis : Ika Madera
Terbitan : Jemari Seni Sdn Bhd
Tahun : Mac 2012
Halaman: 452

Satu kelainan yang berjaya mengikat saya untuk terus membaca hingga ke noktah terakhir. Dengan teknik penceritaan yang sedikit berbeza daripada kebiasaan yang digunakan oleh para penulis, bagi saya merupakan satu keistimewaan pada naskhah kedua karya Ika Madera ini. Bagaikan 'Najwa' bercerita kepada Ika Madera, si penulis yang bercerita terus kepada kita pembacanya.

Membaca novel ini saya teringat pada buku Jaja & Din karya Noor Suraya yang menggunakan teknik yang lebih kurang sama (lebih kurang aje tapi tak sama tau!) Dalam Jaja & Din, Jaja yang bercerita tentang kisah hidupnya kepada kita, tapi dalam Dapur Wawa, Ika Madera yang bercerita tentang kisah hidup Najwa Syakirah kepada kita. Lain kan?

Seperti 'Najwa' bercerita kepada 'Ika Madera' untuk diceritakan kepada kita para pembaca. Atau dengan kata lain pencerita (watak utama) berkisah tentang hidupnya kepada penulis (Ika Madera) untuk diceritakan kepada pembaca (saya dan anda lah!)? Uiks anda dah pening?? Jangan dulu, kena baca baru tahu bagaimana... dan yang pastinya saya tidak ada masalah untuk menikmati karya ini hingga ke penamatnya.

Saya tidak tahu apa istilah yang dilabelkan dalam bahasa sastera kerana saya bukan orang sastera dan saya membuat penilaian hanya mengikut gerak hati dan komen saya juga hanya sebagai pembaca. Itu sahaja ya =)

Dapur Wawa membawa kita mengenali 'Najwa Syakirah' yang menjadi tunjang utama dalam naskhah ini. Yelah, dah judulnya pun guna nama 'Wawa' panggilan manja untuk si Najwa ini.

Kisah tentang Najwa Syakirah, Wawa yang sehingga ke usia 31 tahun masih belum menemui pasangan hidup selepas beberapa kali keciwa bercinta. Keciwa bercinta dan tiada ura-ura untuk mencari pasangan, membuatkan orang-orang sekeliling hidupnya (saudara maranya) terutama Bonda mula mencari calon. Hinggalah suatu hari Kak Pah, kakak kepada pengarang novel ini, menyerahkan fail biru dengan kod 100789 kepada Wawa. Fail tentang profil 'Encik Abu' calon bakal suami untuk Wawa.

Abu bin Abdullah, 44 tahun. Drebar. Bujang trang tang tang. Suka melancong, menyanyi dan menternak kambing itulah yang tertera dalam fail Encik Abu. Erk! Drebar yang dicalonkan kepada Wawa, pekerja kelas atasan ni? Hesy tak sesuai langsung Kak Pah ni!

Tapi jodohkan rahsia Dia. Selepas sebulan daripada temujanji pertama, dan di temujanji kedua, Encik Abu melamar Wawa sebagai isterinya. Dua minggu selepas temujanji kedua, Encik Abu menemui Bonda dan tiga bulan kemudian mereka sah sebagai suami-isteri! Mudahnya...

Dan bermulalah kisah Wawa sebagai isteri seorang 'drebar'. Dan si Wawa yang tidak gemar masuk dapur harus rajinkan diri ke dapur, kalau tidak apa yang nak di kasi anak orang itu makan? Bermulalah episod baru dalam hidup Wawa yang harus menadah telinga juga apabila dia menelefon Bonda, Ibu Chik ibu saudaranya, sepupu-sepupu serta kawan-kawannya bertanyakan resepi. Sebelum dapat apa yang dipinta, berbakul-bakul leteran harus dia tadahkan telinga.

Bagaimana kesudahan cerita Wawa selepas kahwin dengan Encik Abu ya?? Ada sesuatu yang tersembunyi juga tentang Encik Abu si 'drebar' itu. Berminat nak tahu?? Bacalah, pastinya ada sesuatu yang boleh dijadikan panduan buat kita. Dan apa yang pasti petua dan ilmu yang diperturunkan oleh Bonda dan ibu saudaranya, Wawa tidak lokek untuk berkongsi dengan kita pembacanya pula.

Ada kelainan yang menarik hati saya dalam Dapur Wawa ini. Novel ini bukan sekadar berkisah tentang perkara yang berlaku di seputar kehidupan yang Wawa jalani sehari-hari. Selain 'cerita Wawa' ada diselitkan resepi-resepi yang Wawa masak untuk Encik Abu dan keluarganya.

Saya terasa bagaikan nak masuk dapur, mencuba setiap resepi yang 'Wawa' kongsikan dalam Dapur Wawa ini hehehe Ya, resepi yang lengkap berserta rencah dan aturan masaknya di'tunjuk'kan kepada kita. Tapi harus diingatkan ianya bukanlah seperti yang tercatit dalam buku-buku resepi ya. Penulis bijak menunjukajar cara masak tanpa kita rasa bagaikan membaca buku resepi!

Pendek kata, di saat Wawa memasak untuk En. Abu, saya teringin nak rasa sama. Di saat-saat Wawa dirundung duka, saya turut serta merasa peritnya. Dan YA, saya tidak dapat membendung airmata saya daripada menitis di saat Wawa diuji-Nya. Bukan! Ini bukan cerita sedih. Seperti kata Ika Madera kalau nak baca novel yang sedih-sedih hingga berjurai-jurai airmata buku Nazurah Aisyah yang paling sesuai. Tapi naluri saya tetap terkesan, mungkin kerana nasib Wawa, saya pernah alami lamaaa dulu cumanya saya masih bernasib baik kerana DIA masih berbaik hati memberikan ganti kepada saya walaupun hanya seorang.

Pada saya, Dapur Wawa boleh dijadikan 'buku panduan' untuk bakal-bakal isteri atau bakal-bakal suami untuk dihadiahkan kepada bakal isteri yang akan memasuki fasa baru dalam kehidupan iaitu alam rumahtangga.

Bacalah moga bermanfaat untuk anda juga... =)

(ps: Melayan novel dengan laptop depan mata membuatkan saya gatal tangan google dapurpasangsiap.blogspot.com yang tercatit dalam Dapur Wawa... Wah! Memang wujudlah blog itu hehehe)

0 rakan yang berkongsi rasa:

 

sembang-sembang fasal buku Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Online Shop Vector by Artshare