Feb 29, 2012

Beruno

luahan rasa : Wan Amalyn at Wednesday, February 29, 2012
Penulis : Dihsar Ludba Haqifa
Terbitan : JS Adiwarna (BOM)
Tahun : 2100
Halaman : 147
Harga : RM14.00


Sebab utama saya baca buku ini adalah kerana ia nipis. *senyum* Selain daripada itu, sebagai 'saringan' sebelum buku ini saya serahkan kepada anakanda saya, Aysha. Oh! ya, Beruno adalah buku 'BOM' terbitan JS Adiwarna ya.

Apa yang boleh saya katakan, membaca buku ini saya bagaikan membaca buku bahasa inggeris yang dialihbahasakan ke dalam versi bahasa malaysia.

Saya tidak mengharapkan sesuatu yang 'WOW' ketika mula-mula naskhah ini saya baca memandangkan buku ini adalah buku untuk kanak-kanak. Tapi daripada ayat ke ayat, helaian ke helaian, bab ke bab, hey, buku ini menariklah! Sebuah kisah misteri yang ada unsur-unsur seram.

Kisah tentang keluarga Ismi yang terdiri daripada Velodia isterinya dan Kiko anak mereka yang berusia 7 tahun. Mereka berpindah dari bandar ke Beruno atas sebab-sebab tertentu yang hanya Ismi sahaja yang tahu. Beruno adalah sebuah perkampungan yang dahulunya ceria dan riuh rendah, tapi kini segalanya berubah. Bukan sekadar sunyi sepi, malah penduduknya juga semakin berkurangan dari hari ke sehari.

Apa yang sudah berlaku pada Beruno?
Ke mana pergi semua penduduk Beruno?
Siapa pula yang menjemput Ismi ke Beruno?
DAN... benarkah, di Beruno orang makan orang?


Ya, persoalan-persoalan inilah yang tertulis di blurb yang mengikat saya untuk membaca naskhah ini demi mencari jawapannya.

DAN saya memang terhibur! :)


0 rakan yang berkongsi rasa:

 

sembang-sembang fasal buku Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Online Shop Vector by Artshare