Nov 11, 2008

Tentang... Dhiya

luahan rasa : ]ini aku[ at Tuesday, November 11, 2008

Pengarang : Syud
Halaman : 544
Tahun : 2008
Terbitan : Jemari Seni Publishing
Harga : RM21.00


Blurb:

Dhiya Nurlisa & Azril Mustaufi

Mereka 'terpaksa' kenal waktu menyiapkan kerja kursus berkumpulan.

Azril tak pernah faham kenapa Dhiya membencinya habis-habisan. Padahal alasan kenapa Azril dimusuhi sudah jelas, kan?

Menurut Dhiya, Azril tu:
Tipikal groupmate: tak datang untuk diskusi, ambil bena tak bena hal assignment, almaklumlah EOP sekadar kertas elektif untuk bakal arkitek itu!
Sedangkan Azril juga ada alasan sendiri, untuk semua sikapnya selama ini. Cuma Dhiya yang menyinga tak bertempat.

Lepas graduate, masing-masing bawa diri. Fuh, leganya...!

Namun takdir telah menemukan lagi mereka, kali ini dalam suasana yang tak sama. Seperti biasa Azril masih lagi 'masalah' kepada Dhiya. Lalu apa langkah seterusnya, Dhiya?

Tidak semua perkara layak diberi peluang kedua, Dhiya. Usah tegar memberi peluang jika tahu apa sudahnya. Berpalinglah... jika itu yang terbaik!

SYUD ada gaya yang tersendiri apabila bercerita Tentang… Dhiya. Watak-watak ciptaannya terasa hidup dan dekat dengan kita.

* * * * * *

Tentang... Dhiya merupakan karya terbaru dari Jemari Seni Publishing (Edisi Khas sempena Pesta Buku 2008) dan merupakan hasil karya penulis baru yang berbakat, Syud.

Tentang... Dhiya, kisah tentang Dhiya Nurlisa, si yatim piatu yang menumpang kasih pada keluarga Ayah Ngah ~abang arwah ayahnya. Hidup sebagai anak tunggal sesungguhnya menjadikan Lisa anak manja. Namun segala-galanya berubah sekelip mata pabila kedua orang tuanya terlibat dalam kemalangan jalan raya yang meragut nyawa mereka dan Lisa sendiri terlantar di katil hospital hampir dua bulan lamanya.

Trauma masa lalu ~kehilangan orang tersayang~ menjadikan Lisa seorang yang sukar ditelah. Lisa yang melatih dirinya cara untuk melindungi diri... "biar dia tak kena marah... biar dia tak rasa bersalah dan dipersalahkan... biar dia tak rasa sakit... biar dia tak rasa sedih". Si Lisa yang gemar memendam perasaan, Lisa yang cuba membetulkan keadaan tanpa sesiapa pun sedar tentangnya dan itulah Lisa yang 'so unpredictable'.!

'Perkenalan'nya dengan Azril Mustaufi di kala hatinya 'sakit' dek perbuatan Ahmad Faiz - lelaki yang selama ini dia percaya akan bersama dengannya. Namun sebaliknya, pada lelaki itu, Lisa hanyalah satu masalah, satu beban padanya. Sudahnya Azril dijadikan 'punching bag' tempat untuk melepaskan beban yang bersarang dihati.

Apatah lagi perkenalan pertama antara mereka dalam situasi yang dianggap "at the wrong time, at the wrong place" menjadikan hubungan mereka umpama Israel - Palestin. Tambahan pula first Impression Lisa, Azril adalah seorang lelaki yang menyakitkan hati, seorang lelaki yang menjengkelkan, seorang lelaki yang menyusahkan bahkan semuanya yang negatif sahaja pada pandangan mata Lisa. Sedangkan Azril ada sebab-musababnya yang tersendiri.

Segalanya usai, tatkala berakhirnya semester terakhir mereka di UTM. Berakhir tanpa noktah, berakhir dengan tragedi. Lisa menyambung master di swiss dan Azril mendapat kerja di JB.

3 tahun berlalu... Lisa kembali. Kembali sebagai Dhiya Nurlisa yang baru. Tapi bagaimana mereka ~Lisa & Azril~ bertemu..?? Siapa Ezwan yang sanggup menunggu 3 tahun demi seorang Lisa??


Bagi mereka yang tidak tahu, Tentang... Dhiya adalah "Cerita Seorang Dhiya" versi enovel. Tapi bagi mereka yang sering mengikuti enovel syud - CSD, inilah "hadiahnya".

Jika ditanya apa yang aku suka tentang TD ini mudah saja jawapan aku. Aku suka pada plotnya yang simple. Aku suka dengan cara syud menggarap cerita, melakar setiap watak menjadikan 'mereka' seakan 'hidup' dan wujud di alam nyata. Bahkan terasa sayang nak 'tinggalkan' mereka diakhir cerita.

Aku suka dengan gelagat Lisa yang kadang-kala blurr (adakah ia gambaran sang penulisnya?? hehehe), namun tetap jua terselit perasaan halus seorang wanita. Aku jatuh cinta dengan Azril yang sungguh... nakal? gila-gila? but yet can be so romantic? hehehe. Tapi apa yang pasti pada aku Azril seorang yang amat bertanggungjawab & bertimbangrasa.

Pada aku cerita ini, soo touching... walaupun cerita dia adalah cerita biasa, tapi the way syud buat... 'cara lisa'... 'cara azril'... even 'cara Ezwan' akan buat kita jatuh cinta+sayang pada mereka... ops kecuali Ezwan rasa menyampah!!

Tentang... Dhiya bagi aku, punyai keistimewaannya yang tersendiri. Bacalah dan nilaikanlah sendiri. Mungkin aku salah!! kerana selera masing-masing tidak sama. Tapi bagi aku TD mampu buatkan aku senyum meleret.. terasa mereka benar-benar dekat dihati aku.

0 rakan yang berkongsi rasa:

 

sembang-sembang fasal buku Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Online Shop Vector by Artshare