Nov 11, 2008

Dari Beirut Ke Jurusalem

luahan rasa : ]ini aku[ at Tuesday, November 11, 2008
Pengarang : Dr Ang Swee Chai
Halaman : 403
Tahun : 2007
Terbitan : Unit Buku Harakah (Edisi Terjemahan)
Harga : RM 28.00


Dari Beirut Ke Jerusalem adalah 'catatan perjalanan' penulis – Dr Ang Swee Chai – sebagai sukarelawan (doktor) yang bertugas di Lubnan ketika berlakunya tragedi berdarah yang menyayat hati. Pembunuhan beramai-ramai mereka yang tidak berdosa – kanak-kanak, wanita & warga tua – di kem Sabra & Shatila pada tanggal 15-18September 1982. Buku yang diterjemahkan daripada bahasa Inggeris ini sarat dengan maklumat terperinci, daripada pengunduran PLO dari Beirut hinggalah tragedi kemanusiaan yang dilalui oleh Dr Ang sebagai sukarelawan. Semuanya dari kaca mata seorang doktor.

Dari Beirut Ke Jerusalem adalah testimoni penulis kepada dunia tentang 'wajah sebenar' penduduk Palestin di bawah cengkaman para penyangak dunia yang tiada sekelumitpun perasaan belas kasihan dan timbang rasa. Kisah tentang keperitan rakyat Palestin yang terus menerus dinafikan hak mereka di bumi yang dahulunya adalah tanah air mereka sendiri.

Dari Beirut Ke Jerusalem adalah kisah kekejaman tentera Israel terhadap rakyat Palestin. Juga tentang ketabahan rakyat Palestin membangunkan 'negara' mereka di sebalik puing-puing keruntuhan walaupun dimusnahkan berkali-kali. Malah mereka juga terpaksa menelan hakikat kehilangan ahli keluarga tersayang mahupun 'ahli anggota badan' sebagai galang gantinya.

Dari Beirut Ke Jerusalem adalah 'wajah' anak-anak Palestin yang hidup bertemankan bedilan mortar dan dentuman bom yang menjadi 'mainan' mereka setiap saat setiap detik namun masih bisa mengukirkan senyuman berserta lambang 'V' tatkala di'potret'kan oleh lensa kamera penulis.

Dari Beirut Ke Jerusalem adalah cerita sedih si ibu, si isteri dan si anak yang kehilangan para syuhada mereka demi mempertahankan 'tanah' Palestin yang telah kehilangan tapaknya. Si isteri menjadi balu dan si anak menjadi piatu. Namun mereka tetap pasrah. Mereka tetap hidup dengan kepercayaan, harapan dan kasih sayang agar satu hari nanti mereka bisa hidup dengan aman.

Dari Beirut Ke Jerusalem juga adalah kisah 'cinta'. Cinta yang tidak berbelah bagi 'rakyat Palestin' pada tanah air, demi cinta mereka sanggup mati kerananya. Cinta mereka pada bangsa dan cinta mereka pada keamanan yang amat jauh dari hidup mereka. Juga cinta para sukarelawan pada anak-anak Palestin tanpa mengira bangsa dan agama.

Walaupun akhirnya Sabra & Shatila lenyap dari muka bumi, namun luka yang ditinggalkan di jiwa mereka yang masih hidup akan tetap berparut sehingga ke akhir hayat. Semangat Sabra & Shatila akan terus menjadi api yang membara di dada anak-anak bangsa Palestin yang akan terus berjuang demi bangsa dan maruah mereka.

Dari Beirut Ke Jerusalem adalah jurnal perang yang lahir dari keinsafan penulis terhadap musibah yang menimpa rakyat terutamanya di negara teluk yang buminya tidak pernah aman. Sebagaimana petikan yang terkandung dalam prakata khas untuk edisi bahasa Malaysia buku ini Dr. Ang menulis: "Setelah berkali-kali memeriksa diri, saya membuat kesimpulan bahawa darah rakyat Palestin turut membasahi tangan saya. Sehingga ke saat itu saya masih berprasangka dan bersikap berat sebelah. Saya tidak boleh memaafkan diri sendiri dengan berlindung di sebalik kejahilan.

"Selama berminggu-minggu sebelum berlakunya pembunuhan beramai-ramai itu, saya terlalu prejudis untuk mempercayai kisah-kisah yang diceritakan kepada saya oleh penduduk kem."


Walau apapun yang berlaku di Sabra dan Shatila, walau sudah banyak yang diperkatakan dan diketahui umum, namun terjemahan catatan perang bersempena dengan ulang tahun ke-25 tragedi kemanusiaan ini amat penting bagi mengingatkan warga dunia bahawa pergolakan masih belum tamat dan banyak lagi yang perlu dipelajari dan diteladani daripada peristiwa pembunuhan beramai-ramai itu.

Dari Beirut Ke Jerusalem adalah hadiah kepada kita para pembaca supaya menginsafi diri dan tidak lupa pada sejarah hitam yang berlaku terhadap saudara seagama kita di bumi yang sering bergolak itu. Bacalah, nescaya anda juga akan menangis seperti saya mengenangkan nasib yang menimpa saudara kita di 'seberang' sana. Buku ini benar-benar menginsafkan saya.

0 rakan yang berkongsi rasa:

 

sembang-sembang fasal buku Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Online Shop Vector by Artshare