Oct 3, 2009

Tanya Pada Hati

luahan rasa : Wan Amalyn at Saturday, October 03, 2009
Pengarang: Iman Xara
Halaman :
Tahun : Januari 2009
Terbitan: Jemari Seni Publishing
Harga : RM20.00

Blurb:

kata orang jodoh pun kena dicari
kata orang jodoh tertulis sukar sudah untuk dialih
kata orang gadis yang menawan mudah saja menemui jodohnya


Banyak betul kata orang. Inilah dilema seorang akauntan, Farisya Ibrahim. Kerjanya yang berdepan dengan angka-angka membuat dia terlupa pada ‘angkanya’ sendiri. Sedar-sedar umur sudah melangkah ke ambang 30-an!Lalu, kenapa pula dia harus berlengah waktu, bilamana pilihan sudah menunggu?

Farisya Ibrahim!
Tidak pernah sekali pun dia pernah bercinta, apatah lagi untuk pernah putus cinta. Namun, kenapa pula hatinya sukar ditembusi? Sakit apakah ini? Apa yang menyukarkan dia memilih?

dia bukannya tidak cantik
dia bukannya tidak menarik
dia gadis periang yang sangat disenangi!


Jadi, kenapa hatinya harus dibiarkan terkatup tertutup?
Tanyalah pada hati... lalu apa jawabnya hati?

* * * * *

Tanya pada Hati, bukannya tulisan pertama IMAN XARA. Kematangan IMAN XARA terserlah pada keupayaannya membina watak utama yang mantap dalam novelnya ini.

* * * * *

Sinopsis:

Fitri Hidayat dan Farisya, dua sahabat yang saling bahu-membahu dalam hampir setiap urusan mereka. Perkenalan ketika mereka masih menuntut di IPT berlarutan hingga ke alam pekerjaan membuatkan hubungan mereka sangat akrab. Apatah lagi Fitri yang pernah melalui masa silam yang suram di masa kecilnya, hanya percayakan Farisya untuk berkongsi cerita sedih ditinggalkan ibu. Pendek kata rahsia mu, rahsia ku jua. Begitulah akrabnya persabahatan mereka.

Farisya, anak gadis yang terlalu tekun dalam pekerjaannya sebagai seorang akauntan. Dalam meniti hidup dengan rutin harian yang padat dari hari ke sehari dia seakan lupa bahawa umur juga semakin hari semakin meningkat. Jodoh yang tidak kunjung tiba sedangkan diri sudah di angka 30 membuatkan kedua orang tua Farisya mulai bimbang.

Perkenalannya dengan Iskandar – sukarelawan dari rumah Nur Ehsan - yang pada awalnya atas alasan kerja (Iskandar memohon derma b/p Rumah Kebajikan & Anak-Anak Yatim Nurul Ehsan (Rumah Nurul Ehsan) daripada syarikat tempat di mana Farisya bekerja & Farisya sebagai pegawai yang bertanggung jawab menguruskannya) secara tidak langsung membuka episode baru dalam hidup Farisya. Adakah kehadiran Iskandar ini sebagai petanda akan tibanya jodoh buat Farisya?

Fitri Hidayat, dek trauma dengan masa silam, dia memandang semua wanita adalah ‘jelmaan’ ibunya. Menyebabkan dia seakan menutup rapat pintu hatinya daripada didekati oleh sebarang wanita kecuali Farisya. Walau bagaimanapun kehadiran Idayu memberi perspektif baru dalam hidupnya. Namun takdir hidup kita bukan di tangan kita. Perhubungan yang pada awalnya baik dan mesra akhirnya pudar.

Pertembungan antara permasalahan yang dihadapi oleh Fitri dan kehadiran Iskandar dalam lingkungan hidup Farisya telah membuka hijab yang selama ini terselindung dibalik ikatan persahabatan mereka. Baik Fitri mahupun Farisya amat sayangkan ikatan ‘sahabat baik’ daripada tunduk pada kata hati mereka dan sekaligus cuba menafikan rasa ‘lain’ yang datang mengetuk. Rasa terkilan, rasa sedih dan rasa cemburu membuatkan hubungan mereka retak. Namun musibah yang berlaku pada Farisya ada hikmahnya. Apa hikmahnya sedangkan maruahnya hampir tergadai?


Komen:

Watak & Perwatakan :

Farisya, Fitri Hidayat, Idayu & Iskandar adalah teraju utama yang menggerakkan jalan cerita Tanya Pada Hati ini

Namun tidak dinafikan watak tambahan seperti Fatin, Shima, Azira, Aminah, Puan Juriah (sekadar menyenaraikan beberapa nama) juga merupakan watak yang tidak kurang penting dalam menguatkan lagi cerita ini.

Farisya
• digambarkan sebagai gadis timur yang kuat berpegang teguh pada norma masyarakat melayu. Ini dapat dilihat daripada daripada karektor Farisya yang digambarkan sudah lama tidak melihat lampu... (ms 45)

• Farisya juga digambarkan sebagai seorang yang amat ‘workaholic’ & boleh la kita labelkan sebagai ‘superwomen’ kerana beban tugasnya tidak hanya terhad pada bidang tugas wajibnya iaitu seorang akauntan.
- dia juga diserahkan kerja-kerja lain.
- tak menghiraukan waktu makan hingga mengabaikan kesihatan diri

• Farisya juga digambarkan sebagai seorang yang amat tegas memegang prinsip hidupnya. & dia bukan seorang yang suka bersosial.

• Namun Farisya merupakan seorang sahabat yang boleh diharapkan dan sangat prihatin terhadap kebajikan rakan-rakannya yang lain terutamanya Fitri Hidayat, Fatin, Shima, juga anak2 yatim


Fitri Hidayat
• digambarkan sebagai lelaki yang agak konservatif. Baik dari segi pemikiran mahupun tindak tanduknya.

• Mungkin kesan daripada trauma ditinggalkan oleh si ibu di masa kecil mempengaruhi sikap dan pemikirannya terhadap golongan hawa.
- contoh: masa Zurina cuba memikatnya dengan cara yang tidak senonoh.


Idayu
• digambarkan sebagai wanita yang mempunyai pelbagai ‘rupa’ & karektor. Dia boleh menjelma daripada seorang gadis yang bersopan-santun dengan cara pemakaian dan tutur kata yang baik dan lembut… hinggalah pada sisi gelapnya yang tiada siapa mengetahuinya. Bahkan Fitri juga hampir terpedaya dengan sandiwaranya.

• Idayu bolehlah kita kategorikannya sebagai watak antagonis yang mempunyai ‘split personality’
- Idayu mampu jadi sebaik-baik wanita hinggalah sejahat-jahat wanita...


Iskandar
• sukar meletakkan dia dalam kategori mana. Di awal-awal cerita dia diperlihatkan sebagai lelaki yang teguh pendirian di mana dia benar-benar berusaha keras untuk memikat Farisya. Dan bukan mudah nak memikat Farisya!

• Tetapi apabila berlaku satu musibah yang hampir meragut kesucian Farisya, dia berubah secara total. Dia bukan lagi seorang lelaki yang gentleman atau prihatin kerana dia lebih memikirkan ego dirinya.

• Dia pada aku adalah jenis lelaki yang bersikap ego (tidak dapat menerima kekurangan orang lain). Dia jenis lelaki yang bila dia merasa ‘selamat’ dia akan terima tapi bila dia rasa ‘tergugat’ dia akan menolak terus. Amat kontra dengan karektor dia yang diperlihatkan di awal-awal cerita.

• Jika ingin labelkan dia sebagai lelaki jahat... tidak wajar juga. Tapi dia lelaki yang meletakkan kepentingan dirinya terlebih dahulu dan sangat memikirkan pandangan orang daripada memberi ihsan pada orang yang dia lafazkan sayang.


• Plot / Jalan Cerita
TPH – kisah yang berkisar di seputar kehidupan Farisya dan Fitri Hidayat yang menjadi tonggak utama cerita ini. Apabila 2 insan berlainan jantina yang mengaku diri sebagai sahabat baik, adakalanya amat sukar untuk menukarkan status kepada pasangan kekasih kerana bimbang akan hilang kawan. Walaupun ketika itu rasa sayang sudah bertukar rasa.

 Penceritaan tidak berkembang mengikut kronologi – kerana ada ketikanya diselitkan teknik ‘flashback’ bagi menerangkan situasi yang berlaku.

 Kredit harus diberikan pada penulis kerana bijak menyusun-atur cerita bersulamkan teknik ‘flashback’ menjadikan penerangan itu amat perlu demi melengkapkan lagi cerita.


• Kelebihan
 Apa yang wan paling suka dengan karya Iman Xara ini adalah gaya bahasanya yang indah dan santai. Tiada ayat yang meleret-leret. Bahkan ada ketikanya susunan kata yang dikarang menjadi bait-bait yang amat indah ditelinga.

 Bahasa merupakan ‘jiwa’ bagi sesebuah karya. Karya yang bagus juga dinilai dari sudut kematangan penulis menyusun ayat. Ada ketikanya ayat yang ringkas tetapi padat dan ‘straight to the point’ lagi menarik daripada ayat yang berjela-jela tetapi mengelirukan pembaca.

 Orang kata... ‘don’t judge a book by it’s cover’ tapi pada wan cover juga memainkan peranan yang tak kurang pentingnya. Ia merupakan 1st Impression – memberi gambaran awal yang akan menarik pembaca untuk membacanya.

 Begitu juga dengan novel ini ia sedikit sebanyak memberi gambaran awal akan isi ceritanya yang agak ‘lembut’ – usai membaca wan rasa relief. Sepanjang pembacaan juga wan tak perlu menenangkan hati... dari awal hingga akhir perasaan itu sentiasa ‘lembut’.


• Kelemahan / komen
 Apa yang wan perasan ada sedikit campur tangan penulis dalam membina plot cerita ini. Pada pendapat wan, penulis seharusnya cuba elakkan daripada membuat ‘kebetulan – co-insiden’ contohnya hubungan Idayu dengan Arif yang merupakan teman lelaki Shima iaitu teman serumah Farisya. Di sini nampak sangat kebetulannya…

 tidak salah Idayu mempunyai hubungan dengan lelaki lain… tapi rasanya kalau lelaki itu bukan Ariff wan rasa lebih realistic.

 Lagi satu, rasanya tidak perlu membina terlalu banyak konflik. Cukup sekadar konflik yang berlaku disekitar watak utama – Farisya & Fitri.

 Pada pendapat wan lebih baik menumpukan pada konflik utama daripada membina terlalu banyak konflik tetapi tidak jelas dan agak samar-samar. Bahkan ada certain konflik itu tidak perlu pun. Tidak mencacatkan jalan cerita.

Wallahualam


Salam sayang,

0 rakan yang berkongsi rasa:

 

sembang-sembang fasal buku Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Online Shop Vector by Artshare