Nov 11, 2008

Setulus Setia Seindah Nama

luahan rasa : ]ini aku[ at Tuesday, November 11, 2008
Pengarang : Siti Hazneza Abdul Hamid
Halaman : 332
Tahun : 2007
Terbitan : Pustaka Yamien Sdn Bhd
Harga : RM19.90


Sinopsis Belakang Kulit:

Betapa Rasulullah s.a.w. setia pada Khadijah, tiada seorang pun yang mampu mencapai takhta at-Tahirah dalam hati baginda s.a.w.. Tidak juga Aisyah isteri yang dicintainya. Rasulullah s.a.w. setia kepada semua isteri baginda, mengasihi setiap seorang dengan nilai masing-masing...

***

Konsep perkahwinan bertunjangkan surah & hadis dijadikan teras dalam novel ini. Di samping itu perkahwinan junjungan besar Rasulullah s.a.w dengan isteri-isterinya wajar dijadikan contoh ikutan muslimin & muslimat.

Sebagaimana karya terbaru Siti Hazneza bersama penerbit Pustaka Yamien ini berkisar tentang perkara 'jodoh' yang menjadi titik permulaan. Jodoh yang cuba diatur oleh Hakeem untuk kakaknya Nazneen melalui agensi mencari jodoh yang diterajui oleh Bushra. Walau bagaimanapun bukan mudah untuk mengatur jodoh tanpa pengetahuan Nazneen melainkan harus dijalankan misi. Misi yang memaksa Bushra 'merisik' Nazneen dengan mendampingi gadis tersebut. Melalui Pusat Bimbingan Nazneen, Bushra mendekati Nazneen.

Namun bukan mudah untuk memahami seorang Nazneen. Seorang gadis cantik umpama bidadari yang ceria, tegas, terbuka namun terserlah kelembutan seorang gadis. Jua disebalik semua sifat-sifat itu wujud Nazneen yang berprinsip dan amat mementingkan kesempurnaan dalam hidup termasuklah dalam soal jodoh.

Namun dia juga wanita, yang punya hati dan perasaan. Namun dalam hati dia ada perasaan yang terbuku, perasaan yang belum dapat dipecahkan, perasaan yang dia simpan hanya untuk seorang... kerana baginya cinta untuk dirasa bukan untuk dijaja... siapa yang ditunggu Nazneen ?

Saya tidak tahu bagaimana untuk menggambarkan hati dan perasaan saya tatkala saya usai membaca naskah ini... seperti bicara Nawwir lewat smsnya: terpaku..! menilai diri sendiri... begitulah juga dengan diri saya.

Bagi anak-anak muda yang ingin bercinta & sedang hangat bercinta, saya sarankan anda membaca karya ini kerana ia sesuatu yang sangat berguna untuk anda sebagai panduan.

Buat Siti Hazneza... banyak yang saya pelajari daripada naskhah kecil ini tapi 'besar' ilmunya... dan JAZAKALLAH untuk anda..!!

0 rakan yang berkongsi rasa:

 

sembang-sembang fasal buku Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Online Shop Vector by Artshare