Nov 11, 2008

Bidadari-Bidadari Surga

luahan rasa : ]ini aku[ at Tuesday, November 11, 2008
Pengarang : Tere Liye
Halaman : 362 (edisi Indonesia)
Tahun : Cetakan 1 : Juni 2008
Terbitan : Penerbit Republika
(edisi terjemahan oleh PTS)
Harga :


Sinopsis:

Bidadari-Bidadari Surga (BBS) adalah karya hasil garapan penulis yang berasal dari negara jiran tetangga – Indonesia – Tere Liye.

Kisah tentang rentetan perjalanan 5 orang anak bersama ibu mereka Mamak Lainuri sebagai ketua keluarga selepas pemergian Babak (ayah) mereka akibat dibaham oleh penguasa rimba – Sang Siluman – gelaran yang diberikan pada Harimau Gunung Kendeng. Bersama anak-anaknya Laisa, Dalimunte, Ikanuri, Wibisana dan Yashinta, mereka meneruskan hidup dalam serba kedaifan di Lembah Lahambay yang terpencil, yang serba kekurangan dan serba keterbatasan. Yang hidup hanya bersandarkan nasib yang mahu berbaik pada mereka. Tapi bukan dengan jalan yang mudah.

Hidup hanya berbekalkan kerja keras, kerja keras dan kerja keras. Itulah semangat yang ditiupkan oleh Laisa terhadap adik-adiknya. Walaupun adakalanya dia lelah sendirian dengan olah si adik terutamanya 2 'sigung kembar' (sebenarnya bukan kembar) Ikanuri dan Wibisana. Bahkan dia pernah diuji apabila kehadirannya dipertikaikan oleh si adik "kau bukan kakak kami, kenapa pula kami harus menurut". Tapi dia tetap tegar meneruskan usaha dan tenaga bahkan sanggup mengorbankan hatta nyawanya demi adik-adiknya. "Lais mohon… Ya Allah, jangan ambil adik Lais"

Hidup yang hanya bersandarkan usaha yang gigih tanpa kenal erti putus asa. Mereka 'dewasa' bersama keazaman dan kerja keras semata. Walaupun adakalanya nasib seakan tidak ingin bersahabat dengan mereka. Yang adakalanya menyempitkan peluang mereka untuk meneruskan persekolahan. Namun mereka tidak peduli. Mereka tetap berusaha tanpa jemu. Hinggalah 'nasib' mula berbaik pada mereka. Memberi mereka peluang, yang pastinya adalah atas usaha dan kerja keras kak Laisa.

...Dan sesungguhnya di syurga ada bidadari-bidadari bermata jeli (Al Waqiah: 22). Pelupuk mata bidadari-bidadari itu selalu berkedip-kedip bagaikan sayap burung indah. Mereka baik lagi cantik jelita (Ar Rahman: 70). Bidadari-bidadari syurga seolah-olah adalah telur yang tersimpan dengan baik (Ash-Shaffat: 49)...


******

Apa yang dapat aku katakan usai membaca Bidadari-Bidadari Surga (BBS) ini, aku terpaku. Aku terkedu. Dan aku menyapu sisa air mata yang mengalirkan di pipi pabila perasaan sebak, tersentuh dan sedih akan nasib mereka sering mengiringi aku sepanjang menghabiskan bacaan ini. Subhanallah, indahnya naskhah ini, itulah perasaan yang singgah dibenakku.

Ini kisah tentang masa kecil mereka yang penuh perjuangan. Kisah 25 tahun silam yang penuh onak dan ranjau. Sebelum mereka bangkit menjadi apa yang mereka 'jadi' hari ini. Kejayaan setiap mereka adalah lambang perjuangan kakak mereka – Laisa.

Sebuah karya tentang pengorbanan seorang kakak terhadap adik-adiknya. Kisah tentang Kak Laisa yang tidak akan pernah membiarkan adik-adiknya kecewa, kisah tentang Kak Laisa yang tidak akan pernah membiarkan adik-adiknya malu. Jika harus ada yang kecewa dan malu adalah dirinya bukan adik-adiknya. Kisah tentang kak Laisa yang tidak pernah datang terlambat untuk adik-adiknya. Kisah kak Laisa yang sanggup mengorbankan seluruh hidupnya demi adik-adik.

Seorang kakak yang sanggup mengorbankan seluruh masa remajanya demi kelangsungan hidup adik-adiknya. Seorang kakak yang sanggup mengorbankan hatta nyawanya tatkala berdepan dengan Sang Siluman. "Puyang tidak boleh memakan mereka... Lais mohon. Tidak boleh!" Walaupun dia sedar dirinya sendiri bakal menjadi mangsa sebagaimana nasib yang menimpa ayah mereka. Aduhai... aku jadi takjub dengan keberanian Laisa. Seorang kakak yang tidak pernah mengenal erti susah, erti takut demi adik-adiknya.

Jika anda mahukan kisah 'cinta', naskhah ini sememangnya sarat dengan rasa 'cinta'. Cinta seorang kakak terhadap adik-adiknya. Kisah cinta adik-adik pada kakaknya pabila mereka mulai sedar akan pengorbanan si kakak.

Aduhai... aku kedengarannya amat berlebihan! Bukan kerana aku berpeluang bertemu empat mata dengan penulis hebat ini. BUKAN. Tapi sesungguhnya akulah yang jadi teruja untuk bertemu si penulis ini tatkala usai membaca ketiga-tiga karya beliau – Hafalan Shalat Delisa, Moga Bunda Disayang Allah & Bidadari-Bidadari Surga(naskhah original berbahasa Indonesia). Bagi aku setiap inci cerita ini adalah istimewa dan sarat dengan 'semangat' perjuangan seorang kakak.

Bacalah. Aku ingin kamu merasai perasaan yang sama seperti aku. Moga 'rasa' aku tidak menipu kamu, atau jika anda rasa tertipu... maafkan aku, kerana sesungguhnya aku tidak boleh menipu diriku sendiri. 'Rasa' yang sarat dengan perasaan sebak dan sedih tapi bahagia... walaupun di akhir cerita tidak se'bahagia' sebagaimana yang kita harapkan akan berlaku, tapi aku PUAS. Kerana aku tahu... pastinya kak Laisa adalah antara 'Bidadari-Bidadari Surga' yang dijanjikan oleh Allah s.w.t. Amin.

0 rakan yang berkongsi rasa:

 

sembang-sembang fasal buku Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Online Shop Vector by Artshare