Nov 11, 2008

Zahrah de Tigris

luahan rasa : ]ini aku[ at Tuesday, November 11, 2008

Pengarang : Khairyn Othman
Halaman : 501
Tahun : 2007
Terbitan : Jemari Seni Publishing
Harga : RM20.00


Blurb:

Zahrah de Tigris... adalah Khairunnisa Si Kembang Tigris...

Anak gadis dari Malaysia yang menuntut di Tanah Ratu ini, memang degil orangnya. Dilarang makin keras, dirayu pula makin tegar. Dia berkelana bersendirian mencari sebuah cinta. Cinta yang paling hakiki: cinta Rabbul Izzati.

Nisa pasrah menerokai sebuah kota yang pernah menjadi puncak peradaban Islam suatu waktu dulu. Kota Baghdad yang pernah terkenal dari masyrik ke maghrib itu sedang berantakan: dihamburi mortar dan peluru. Cerita pilu, Kota Negeri Seribu Satu Malam itu menjadi Kota Ngeri Seribu Satu Malam.

Menjadi guru dan jurubahasa, membuatnya mudah memahami budaya orang-orang di Lembah Tigris. Begitu sudah di situ lain pula ujiannya; dia terpaksa keraskan jiwa, kuatkan semangat tetapi perlahan-lahan hati perempuannya diketuk jua. Namun cinta mereka tak mungkin bersatu kerana Doktor Patrick Devereux, seorang ateis.

Hayatilah sebuah novel adventure-spiritual daripada penulis yang pernah menjadi Wartawan Terbaik Bahasa Inggeris 2003. Sebuah cerita, yang harus dihayati oleh siapa sahaja yang cintakan kemanusiaan sejagat.

******

Pertama kali aku membaca Zahrah de Tigris... aku telah jatuh hati.!! Aku jatuh hati pada Khairunnisa yang 'keras', jatuh hati pada Khairunnisa yang tegar dan berhati waja.

Zahrah de Tigris (ZdT) adalah cerita tentang keperitan hidup saudara seagama kita di bumi Baghdad. Bumi yang saban hari, saban malam bertemankan bedilan mortar dan dentuman bom. Melalui Nisa, kita disajikan dengan kesengsaraan dan perjuangan mereka – penduduk di Lembah Tigris – untuk terus bernafas di bumi yang tidak menjanjikan hidup hingga esok hari. Bila-bila masa, tanpa amaran... nyawa mereka bisa melayang. Namun mereka tegar... demi sebuah erti kebebasan, mereka sanggup berjuang hatta dengan nyawa sebagai galang ganti. Hanya berperisaikan tubuh badan dan batu-batu kecil sebagai senjata... mereka bangkit.

Nisa – pada aku adalah srikandi zaman moden. Seorang gadis yang sanggup meninggalkan segala kesenangan dan keselesaan hidup semata-mata untuk membantu kanak-kanak yang menjadi mangsa perang di Lembah Tigris. Walaupun pada awalnya pemergiannya ke sana didorong oleh faktor wang. Seorang gadis yang sanggup mempertaruhkan nyawanya demi melihat saudara seagama tidak tercicir dalam menimba ilmu. Atas tiket sebagai pendidik... Nisa berjuang untuk membela nasib anak-anak malang itu. Pabila bangunan yang dijadikan sekolah menjadi mangsa ledakan bom, Nisa beralih pada tugas sebagai jurubahasa di hospital yang merawat mangsa peluru tak bermata.

Namun hakikat... sejauh mana kita melangkah... setinggi mana kita terbang... adakalanya kita jatuh tersungkur menyembah bumi. Begitu juga dengan Nisa… sekuat mana dia mengeraskan hati… serapat mana dia memejamkan mata dari memandang tragedi demi tragedi ngeri yang merobek hati… dia harus akur… dia juga manusia biasa. Kematian dan kehilangan teman baik telah membawa Nisa kembali pada realiti yang dia masih punya keluarga di bumi Malaysia. Dia harus kembali…!! Kembali ke pangkuan keluarga yang setiap saat setiap detik diselubungi kekhuatiran akan keselamatan dan kesejahteraan dirinya di bumi yang sering disimbahi dengan darah.

Kepulangannya ke Malaysia diharap dapat mengubat kesedihan hati… namun hanya jasad yang bernyawa sedangkan 'roh'nya terbang mencari arah tujuan yang hilang dibawa angin peperangan.

ZdT membuatkan aku insaf ! Aku benar-benar bersyukur dilahirkan di bumi bertuah Malaysia yang jauh dari peperangan (mudah-mudahan!!). ZdT pada aku adalah tentang semangat perjuangan. Tentang erti kebebasan yang sebenar-benarnya. ZdT juga tentang 'sejarah' yang diharapkan dapat menjadi iktibar, panduan dan pedoman. Jua tentang kerakusan manusia tanpa ada 'ruh' belas kasihan demi mengaut kekayaan yang bukan milik mereka. Pendek kata ZdT adalah tentang 'kita' yang insaf akan hakikat kejadian kita di muka bumi ini… sebagai Khalifah… sebagai pemimpin… sebagai pembimbing.!!

Tanpa ayat yang mendayu-dayu… airmataku tetap mengalir di pipi tanpa aku sedar. Tangis sedih mereka yang menjadi mangsa perang telah membuatkan aku turut hiba sama. Pada anda para pembaca… bacalah andai anda ingin turut sama merasai derita mereka – saudara seagama kita.

Tahniah pada Khairyn yang telah berjaya menambahkan lagi senarai penulis yang akan aku nanti-nantikan buah fikirannya yang terbaru...

1 rakan yang berkongsi rasa:

nur on December 26, 2018 at 3:40 PM said...

Assalamualaikum..kedai mana yang masih lagi jual novel ini sebab dah lama cari buku ni..tapi tak pasti masih dijual atau tidak.Harap sesiapa yang tahu boleh share kat mana boleh dapatkan novel ini..tq

 

sembang-sembang fasal buku Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Online Shop Vector by Artshare